marți, 9 octombrie 2012

Patimile şi vindecarea lor în psihoterapia ortodoxă, Pr George Aquaro


Pr George Aquaro,
Patimile şi vindecarea lor în psihoterapia ortodoxă, 
 Serile Tălpălari, 9 octombrie

Descarca fisierul audio


Fragmente:

Fariseicul e omul care-L tine pe Dumnezeu intr-o cutie prin reguli. Facem pe Dumnezeu prizonier al nostru.

Simtirea lui Dumnezeu
Opusul lui Dumnezeu este inexistenta. Opusul bucuriei este insensibilitatea.

Ce este durerea?
Durerea ne spune ca noi nu suntem in stadiul nostru firesc, in normalitatea noastra.
cand ne confruntam cu suferinta, primul lucru cu care ne intalnim este frica, pentru ca ne gandim ca dincolo nu este ceva, nu stim ce va fi dincolo de ea.

Vointa ne misca înainte.

Ce facem cu frica:
-daca nu-L ai pe Dumnezeu, o sa-ti fie frica de lume, te vei bloca si ascunde
-sau incepi sa te obisnuiesti asa si te obisnuiesti sa te descurci singur: mândria. Mandria este ceea ce folosesc eu ca sa cuceresc frica din mine, ma ridica mai mult decat sunt. Am frici si nevoi de care voi avea eu grija. Si incep sa folosesc oamenii pentru ce avem noi nevoie: ii folosim fizic sau emotional: abuz
Un alt abuz este lenea: ma dau la o parte si ii las pe altii sa faca, doar nu sunt eu asa de rau
Lacomia este abuzul de lucru.
Daca nu putem obtine ce vrem de la oameni, incepem sa-i uram. Incepem sa-i atacam in 2 feluri prin manie si avaritie. Avaritia este cand avem ceea ce altii nu au, dar pt ca ii invidiez eu nu le dau.
Toate acestea sunt patimi pe care le folosim ca sa scapam se frica. Asta e ca si cum am scoate frunzele din balarii, fara a scoate radacina. Radacina este lipsa lui Dumnezeu.

Cand ma intalnesc cu frica am tendinta sa ma intorc la inexistenta. Dar eu sunt creat pentru existenta si bucurie.

Creierul este facut de Dumnezeu sa il guste pe Dumnezeu, el va juca o mica festa.
Imagineaza-ti ca te doare maseaua si te duci la medic si el vine cu un ac cu medicament si... Pfu...
Si cu medicamentul ma face sa ma simt bine. Sa spunem ca doctorul imi scoate maseaua si stau in fata unei cine delicioase si cand sa mananci ceva, dentistul îţi face o noua injectie si nu mai simti nimic din mancare...
Te simti rau. Medicamentul iti da aceeasi senzatie ca si cum nu ne-am simti.
Daca fugim de frica noastra o sa credem ca moartea noastea este buna.
Si incep sa cred ca cu ce iau eu ca sa scap de frica, chiar ma scapa de frica.

Unde ne duce mintea noastra?
Imaginaria este compusa din pofte, anxietati, amintiri. Din acestea imaginatia face fantezii: plan pentru o actiune, care se transformă in amintiri, pofte.
Mai e o alta imaginatie, reveria cu ochii deschisi.... La serviciu imi imaginez... Daca as fi eu seful lucrurile ar merge mult mai bine..... Si incepe un intreg univers de imaginatie.

Care e problema: cand iesi din reverie, cum iti cei simti viata? Mizerabil.
Acest sistem merge tot timpul, nu se poate opri.
Sistemul asta e facut ca sa-L experiem pe Dumnezeu.

E nevoie sa vindecam acestea trei: pofte, anxietati, amintiri.

Vindecarea vine de la Dumnezeu.
In loc de mandrie: smerenie
Invidie-recunostinta
Furie-compasiune
Frica - credinta

Ce se intampla cand ne intalnim cu frica?
Mergem inainte prin suferinta, durere cu El si asta ne va transforma.
Durerea, crucea ramane in spate si cand vrem sa dam inapoi, ne intalnim cu durerea si continuam drumul.

Blocul de caramizi a spiritualitatii:
-invatam despre Dumnezeu in Liturghie
-luam rugaciunea de la Biserica si o lucram personal
-dar avem nevoie nu numai sa spunem multe la rugaciune ci sa si ascultăm: isihasmul
- primul lucru care se intampla dupa ce suntem transformati, simtim bucurie
- incepem apoi sa impartasim cu altii din bucuria noastra: slujirea celuilalt
- transformarea e numita in biserica Teosis: indumnezeirea


Primul lucru cand trecem prin adevarata suferinta: devenim constienti ca Dumnezeu este iubire.

O mare frica este bazata pe mandria ta: sunt special,  nimeni nu are problema mea
mare parte din frica sunt ganduri.


Durerea ne centreaza mult pe noi însine. Si traim mult centrati pe noi. Ajutand pe ceilalti, ma ajut pe mine.
Unirea cu Dumnezeu ne daruieste iertarea.
Dumnezeu ne iubeste in ciuda noastra.
Nu avea incredere in capul tau si nu vei fi niciodata deprimat!
Cand ma incredintez Bisericii, nu mai am nevoie sa mai stiu nimic!Diavolul ne spune: tu te poti descurca singur, poti fi dumnezeul tau.

Dumnezeu a permis sa ni se intample lucruri rele, El nu le-a oprit pentru ca le poate vindeca.

Niciun comentariu: