vineri, 4 septembrie 2009

1980, Maramureșul istoric

În anii `80, în Maramuresul istoric, existau zeci de familii cu cate 20 si peste 20 de copii.
Parintele Nicolae Tanase chiar vorbeste despre acestea:
"Am mers in 1984 cu multi dintre dumneavoastra in Maramures, la parohia Barsana, unde preotul si credinciosii ne-au primit si ne-au aratat cum, dimineata de la 5 la 6 biserica lor era inconjurata de furci, greble si coase (langa peretii bisericii), iar credinciosii erau inauntru. Dupa ora 6 nu mai vedeai pe nimeni. Doamne fereste de lua foc o casa, ca nu avea cine sa o stinga pentru ca toti erau la lucru. Dar de la 5 la 6 faceau slujba zilnic. Am mers acolo la o familie cu 22 de copii si noi eram 65. Si am zis ca nu mai avem de mancare, vrem sa mancam. Si ei ne-au dat o paine mare si au vrut sa ne aduca de mancare. Imi aduc aminte ca am mai zis ca s-a stricat masina si trebuie sa dormim la ei, si ei au spus: poftiti! 22 aveau!
Acolo, in Maramures, 26 de familii aveau cate 21-22 de copii. Peste 300 de familii aveau intre 15 si 20 de copii. Peste 700 de familii aveau intre 12 si 15 copii si peste 200 de familii aveau intre 7 si 12 copii, iar cei care aveau pana in 7 copii nici nu-i stiau, nici nu-i puneau la socoteala. Si cred ca ati luat aminte ca multimea copiilor le dadea spor, dar si prezenta la biserica. Zi de zi! Nu duminca de duminica, ci zi de zi! Si nu incepeau lucrul fara biserica". (in Hristos sau idolii secolului XXI? Tinerii la rascuce, Ed. Agaton, Fagaras, 2006, p.56)


Niciun comentariu: