Arhim. Efrem: Soţii
ortodocşi trebuie să fie conştienţi de faptul că amândoi se împărtăşesc
de păcat şi de greşeli. Trebuie însă ca la baza familiei să fie o
comuniune în Hristos prin taina Bisericii—este foarte important! „Ceea
ce Dumnezeu a unit omul să nu despartă”. Nu cred că este posibilă vreo
căsătorie fără acordul lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu nu doreşte unirea a
doi tineri, căsătoria nu are loc: ori moare vreunul dintre logodnici,
ori se despart, ori rămân necăsătoriţi şi astfel nu se mai ajunge la
taina căsătoriei. Dacă se ajunge însă la căsătorie înseamnă că aceasta
este acceptată de Dumnezeu—fie că unirea este bine-plăcută Lui, fie că
este doar acceptată. De aceea, conştienţi de aceasta, soţii trebuie să
se tolereze, să fie îngăduitori unul cu celălalt. Iar seara trebuie să
discute despre întâmplările din timpul zilei, dând fiecare explicaţii
pentru a nu exista neînţelegeri.
Soţul trebuie neapărat să dovedească în
mod practic soţiei că o iubeşte. Firea femeii este atât de slabă, încât
îndată ce vede că soţul arată o oarecare amabilitate unei alte femei,
fie colegă de serviciu, fie prietenă, în sufletul ei se aprinde invidia.
Nu pentru că ar fi o pornire pătimaşă ci, din pricina dragostei ce i-o
poartă soţului, doreşte ca acesta să-i aparţină în întregime. Mai
mult, femeia devine invidioasă chiar dacă soţul arată dragoste mamei
lui. Dacă îi spui: „Bine, dar este mama lui care l-a născut, l-a
crescut, i-a fot alături atâţia ani!” ea răspunde: „Da, dar o iubeşte pe
ea mai mult decât pe mine!” Toate femeile asta răspund. De aceea soţul
trebuie, prin tandreţe, să găsească „butonul” de îmblânzire a soţiei.
Noi, monahii, prin modul nostru de viaţă nu avem experienţa femeilor.
Însă epitrahilul sfintei spovedanii ne-a dezvăluit foarte multe taine
din sufletul femeii. Un alt lucru pe care îl constatăm este acela că
femeia, după naşterea primului copil, nu mai doreşte atât rolul sexual
al soţului, cât tandreţea şi afectivitatea acestuia. De aceea soţul
trebuie să cunoască acest lucru şi să fie tandru cu soţia sa.
Niciodată nu trebuie ca soţul să-i facă
observaţie soţiei în prezenţa altora, pentru că de multe ori, din
egoism, soţii îşi mustră soţiile mai ales în prezenţa propriilor rude.
Sau, dacă soţia dă telefon soţului la serviciu, acesta să nu-i răspundă răstit: „Lasă-mă, n-am timp acum!”, vorbindu-i cu asprime. Ci să-i spună: „Iubito, am treabă acum, însă te voi suna eu puţin mai târziu”. Soţia trebuie să ştie întotdeauna că soţul o iubeşte şi se gândeşte la ea în orice clipă, trebuie să simtă că în inima lui ea este pe primul loc. Când soţia va înţelege şi se va convinge că soţul o iubeşte, atunci devine de bunăvoie aşternut picioarelor lui, gata de orice jertfă.
Soţia, de multe ori, are faţă de soţ un comportament copilăros. De multe ori face mofturi şi nazuri de copil mic. Tu, ca soţ, trebuie să te cobori „la mintea ei”, să nu-i dispreţuieşti cererile, să încerci să i le satisfaci şi astfel să aduci echilibrul în familie, deoarece în familie toată atenţia trebuie îndreptată către mădularul cel slab care este femeia.
Sau, dacă soţia dă telefon soţului la serviciu, acesta să nu-i răspundă răstit: „Lasă-mă, n-am timp acum!”, vorbindu-i cu asprime. Ci să-i spună: „Iubito, am treabă acum, însă te voi suna eu puţin mai târziu”. Soţia trebuie să ştie întotdeauna că soţul o iubeşte şi se gândeşte la ea în orice clipă, trebuie să simtă că în inima lui ea este pe primul loc. Când soţia va înţelege şi se va convinge că soţul o iubeşte, atunci devine de bunăvoie aşternut picioarelor lui, gata de orice jertfă.
Soţia, de multe ori, are faţă de soţ un comportament copilăros. De multe ori face mofturi şi nazuri de copil mic. Tu, ca soţ, trebuie să te cobori „la mintea ei”, să nu-i dispreţuieşti cererile, să încerci să i le satisfaci şi astfel să aduci echilibrul în familie, deoarece în familie toată atenţia trebuie îndreptată către mădularul cel slab care este femeia.
Dacă femeia nu simte tandreţea soţului,
golul din inima ei nu va fi umplut nici de dragostea părinţilor, nici a
propriilor copii. Atât de mare e taina căsătoriei, încât golul creat în
inima femeii de lipsa afectivităţii soţului nu poate fi umplut nici
măcar de dragostea propriilor copii! Soţiei nu trebuie să-i ascundeţi
nimic, pentru că va veni vremea când veţi fi descoperiţi. Să-i spuneţi
totul şi să vă consultaţi cu ea în toate. Nu e bine ca soţia să afle
cele ascunse ale voastre de la rude, de la colegi ori de la prieteni. Să
ştiţi că firea femeiască este pururea bănuitoare, suspicioasă. Tot
timpul se îndoieşte şi se întreabă: „Oare mă iubeşte soţul?” Iar dacă va
găsi motive de suspiciune, devine fiară. De aceea, trebuie să ştiţi că
singurul lucru care o poate cuceri şi poate uni familia este tandreţea.
Soţul ideal nu o strigă pe soţie pe nume. După căsătorie, adevăratul
nume la soţiei trebuie să fie doar „iubito”. Atunci cei doi vor fi cu
adevărat trup şi suflet.
Dacă îţi greşeşte cu ceva soţia, nu-i răspunde pe loc, atunci când eşti dominat de mânie, ci seara, în dormitor când veţi fi singuri, să-i spui cu blândeţe: „Ştii, iubito, azi m-ai întristat cu cutare lucru”. Iar dacă îi arăţi blândeţe îi va pare rău, va plânge şi îşi va cere iertare.
Dacă îţi greşeşte cu ceva soţia, nu-i răspunde pe loc, atunci când eşti dominat de mânie, ci seara, în dormitor când veţi fi singuri, să-i spui cu blândeţe: „Ştii, iubito, azi m-ai întristat cu cutare lucru”. Iar dacă îi arăţi blândeţe îi va pare rău, va plânge şi îşi va cere iertare.
Dacă soţul pleacă undeva şi „uită” să-i
spună soţiei, iar aceasta află de la colegii de serviciu, de exemplu,
atât de mare este rana sufletească pricinuită de faptul că nu este ea
prima căreia soţul să-i spună despre acest lucru, încât cu greu îşi
revine. Este nevoie, deci, de multă atenţie. Dacă soţia va înţelege că
soţul îi este alături, atunci este capabilă de orice jertfă. Firea
feminină are nevoie de cea a bărbatului. Vedeţi, chiar şi la mănăstirile
de maici, dacă nu există un duhovnic bun, singure nu pot spori.
Întotdeauna firea femeiască are nevoie de sprijinul firii bărbăteşti.
Aşadar, pe cât puteţi, trebuie să vă
rugaţi împreună acasă. Rugăciunea făcută în comun uneşte familia. Dacă
puteţi, dimineaţa rugaţi-vă împreună, iar seara faceţi împreună
Pavecerniţa.
E bine ca soţii să se spovedească la acelaşi duhovnic şi să se împărtăşească la aceeaşi Sf. Liturghie, să meargă amândoi la aceeaşi biserică. Acesta este un lucru care îi uneşte foarte mult.
E bine ca soţii să se spovedească la acelaşi duhovnic şi să se împărtăşească la aceeaşi Sf. Liturghie, să meargă amândoi la aceeaşi biserică. Acesta este un lucru care îi uneşte foarte mult.
A venit recent un tânăr la Vatopedi şi
mi-a spus: „Cunosc o fată şi în curând ne vom căsători”. Îl întreb: „Vă
înţelegeţi bine?” „Gheronda, ne înţelegem foarte bine în toate” îmi
zice. „Este credincioasă, merge la biserică, e ortodoxă?” „Gheronda, să
şti că e singura chestiune pe care n-am discutat-o!” „Măi băiete, i-am
zis atunci, acesta era primul lucru pe care trebuia să-l puneţi în
discuţie. Dacă nu vă identificaţi în lucrurile duhovniceşti, în
credinţă, atunci căsătoria voastră e de pe acum destrămată!” Nu se poate
altfel. Temelia căsătoriei este împreuna păşire pe drumul credinţei.
Altfel toate sunt în zadar. La Vatopedi este un monah care a fost
căsătorit, dar nu mergea la biserică nici el, nici soţia. Odată însă
ne-a vizitat şi, cercetându-l harul Duhului Sfânt, s-a schimbat şi a
început să se spovedească şi să frecventeze biserica. Soţia însă era
împotrivă. Într-o bună zi i-a zis: „Nu vreau să mergi la biserică! Să
pleci de la mine!” Erau căsătoriţi de trei ani. Din fericire nu aveau
copii, aşa încât el şi-a luat bagajul şi a venit la mănăstire. Vreau
deci să spun că pentru o căsătorie reuşită, pentru o familie unită, o
condiţie de bază este această împreună-păşire în viaţa duhovnicească.
Întrebare: La conferinţă
aţi spus că ascultarea monahilor este diferită de cea a mirenilor;
atunci noi cum să aflăm calea cea dreaptă dacă nu facem ascultare de
duhovnic?
Arhim. Efrem: Desigur,
un mirean nu face ascultare cum trebuie să facă un călugăr faţă de
stareţ, însă pe cât puteţi, să ascultaţi de duhovnic. Esenţa este
aceasta: dacă un mirean doreşte să facă ascultare de duhovnic aşa cum ar
face un monah faţă de stareţ, poate s-o facă, mai ales dacă el însuşi
doreşte. Însă duhovnicul nu trebuie să ceară astfel de ascultare de la
cei care i se spovedesc. Deci dacă cineva vrea să ne ceară sfatul în
orice, noi ca duhovnici îl dăm cu bucurie, însă nu este corect ca
duhovnicul să considere că mireanul păcătuieşte dacă nu-i cere sfatul.
Păcătuieşte doar monahul care nu-l întreabă pe stareţ.
Întrebare: Vreau să vă
întreb dacă un mirean care se mai tulbură la serviciu se poate împărtăşi
(cu aceeaşi spovedanie) la sărbători apropiate.
Arhim. Efrem: Trebuie
să-ţi consulţi duhovnicul. Depinde dacă el te dezleagă la împărtăşanie,
depinde de starea ta lăuntrică, de păcatele pe care le-ai făcut. Toate
acestea le va judeca duhovnicul şi el îţi va răspunde.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu