„După acest cuvânt, minunatul sfânt al lui Dumnezeu tăcu. Atunci, Athanasie monahul îl întrebă:
Spune nouă Părinte Igumen, câtă vreme trebuie omul să se căiască pentru un păcat, cât să se gândească la el?
Pe chipul aspru al Sfântului Naum s'a ivit un zâmbet blând, și a răspuns așa:
Despre
aceasta voiesc să vorbesc chiar acum, duhovnicescule fiu. Răspunsul la
întrebarea ta se găsește în al treilea așezământ, cel al curățirii.
Curățirea,
frați monahi, urmează după pocăință – și anume, după pocăința cea mare
și desăvârșită. Pocăința cea mică este ca o scărpinare a rănii ce-l arde
și îl mănâncă pe om. Curățirea este tămăduirea rănii. De îndată ce omul
se pocăiește cu adevărat de păcatele făcute, are două dorințe: să
șteargă cumva din trecut negrele sale păcate și să nu le mai săvârșească
niciodată. Cum își va șterge omul păcatele din zilele cele de demult,
din vremile care nu se întorc? Priviți lacul cel mare de dinaintea
noastră! Poate, oare, un om ce stă pe acest țărm al lacului să spele o
pânză de pe celălalt țărm? Zilele ce s'au dus nu se află sub stăpânirea
noastră, ci sub stăpânirea lui Dumnezeu. Și numai Unul Dumnezeu,
Atotțiitorul, poate spăla și albi zilele noastre negre din trecut.
Singur Dumnezeu poate ierta păcatele și le poate șterge din viața
noastră. Curățirea de păcate o face Însuși Dumnezeu, prin Duhul său cel
Sfânt. Domnul lucrează, cu dragoste, curățirea tuturor celor care i-o
cer. Precum maica își spală cu bucurie și cu dragoste pruncul care a
căzut în noroi și s'a murdărit, ce vine plângând și-o roagă să-l spele
și să-l curățească, așa și milostivul nostru Tată ceresc îi curățește pe
păcătoșii ce strigă către El, întinați fiind. În cele din urmă, numai
Unul Dumnezeu cel Viu poate să ierte păcatele și să le șteargă din viața
noastră, numai El poate mai vârtos decât zăpada să albească sufletul
nostru, după cuvintele psalmistului. Dar Bunul Dumnezeu ne-a poruncit și
osteneală pe măsura puterii și înțelegerii noastre. Fiul lui Dumnezeu a
arătat limpede ce voiește sfânta voie a lui Dumnezeu ca voia noastră să
facă și să înfăptuiască. Osteniți-vă cu postul, cu rugăciunea, cu
milostenia, cu plângerea, cu iertarea păcatelor celorlalți, cu
înfrânarea, curăția trupească și duhovnicească, cugetarea la Dumnezeu,
cu pomenirea morții și a înfricoșatei Judecăți a lui Dumnezeu, cu
cugetarea la fericirea veșnică a dreptului și la cumplitele munci ale
păcătosului în iad, și cu toate celelalte poruncite în Evanghelie, de
Sfinții Părinți ai Bisericii tâlcuite și în pilde înfățișate. Toate
acestea – toate, de la cele mai mari până la cele mai mici -, slujesc la
curățirea sufletului de păcate. Celui ce trece una dintre acestea cu
vederea, cu anevoie i se vor vindeca rănile păcatului. Trezirea înseamnă
vederea rănilor sufletului. Pocăința înseamnă tăierea și deschiderea
acestora. Curățirea înseamnă că omul a făcut totul să scoată tot puroiul
din rană, ca aceasta să se poată tămădui. Și atâta vreme cât rănile
sufletului nu se vor tămădui, Părinte Athanasie, trebuie să ne căim și
să ne curățim, și fie de vrem fie de nu vrem, să ne gândim la aceste
răni. Ai întrebat cât trebuie să se căiască omul. Câtă vreme rănile nu
se curățesc și nu se vindecă pe deplin, și până ce nu piere urma lor!
Căci căința este deschiderea neîncetată a rănilor sufletului. Rănile nu
se pot curăți de puroi dacă nu le deschidem mereu. De aceea, nu poate fi
curățire fără pocăință. Când rănile s'au curățit și s'au vindecat pe
deplin, atunci nu mai sânt răni, și nici căință. Atunci încetăm a ne mai
gândi la păcatele săvârșite. Așa cum nu ne mai gândim la rănile ce
le-am avut cândva pe trup și acum s'au vindecat, așa nu ne mai gândim
nici la păcatele care au trecut și care s'au șters din sufletul nostru.
Dar
și cu toate ostenelile și chinurile pentru curățirea sufletului,
nicicând nu ne-am curăți fără puterea dătătoare de har a lui Dumnezeu.
Iată pentru ce, în această mănăstire, călugării au în inimă și pe buze
rugăciunea neîncetată: „Dumnezeule, curățește-mă pe mine, păcătosul!,”
pravilă pe care o țin neabătut. Frați monahi, fericiți cei ce s'au
trezit, îndoit fericiți cei ce s'au pocăit, întreit fericiți cei ce s'au
curățit!
Al treilea așezământ pe care vi-l las este despre curățire.
Întreită fericire v'a dăruit Dumnezeu: întâia fericire – să vă puteți
mântui, a doua – să vedeți în Împărăția lui Dumnezeu mântuirea tuturor
păcătoșilor care se pocăiesc, și a treia fericire – că împreună cu voi
să afle mântuire în Raiul cel dulce toți monahii și toți închinătorii
acestei mănăstiri, ce vor fi până la sfârșitul vremilor.”
Sfântul Nicolae Velimirovici, episcopul Ohridei și Jicei, Cele IV așezăminte ale Sfântului Naum al Ohridei, Predania, 2008, p. 21-24.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
-
Mulțumesc tuturor celor care m-au ajutat! Am venit cu o rugăminte și mi-ați oferit o mână de ajutor, cu fapta, fizic, real! Vă mulțumesc...
-
Rugăciunile începătoare: În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, Amin. Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie ! Împăr...
-
Minunea Maicii Domnului O frumoasă priceasnă în cinstea Maicii Domnului spune așa: „Când plângeai sub Cruce/Maică-ndurerată,/Te-am prim...
2 comentarii:
Dorim de multe ori sa ne uitam gresealele ce le-am savarsit si nu ne fac placere;doar cu rugaciune si adanca smerenie, speram sa ne fie iertate.
Dacă le-am spovedit, le vindeca Dumnezeu și nu ne mai gândim la ele, semn că s-au vindecat. Altă cale nu-i...
Chiar spune și în text: ”Când rănile s'au curățit și s'au vindecat pe deplin, atunci nu mai sânt răni, și nici căință. Atunci încetăm a ne mai gândi la păcatele săvârșite. Așa cum nu ne mai gândim la rănile ce le-am avut cândva pe trup și acum s'au vindecat, așa nu ne mai gândim nici la păcatele care au trecut și care s'au șters din sufletul nostru.”
Trimiteți un comentariu