Cei doi sfinți pe care îi sărbătorim
astăzi, Dorotei și Ioan Scărarul, au ajuns la nepătimire, tratând cu
multă îndemânare subiectul legat de mântuirea omului, începând cu
pocăința și terminând cu îndumnezeirea. Ambii insistă asupra faptului că
trebuie să avem «silința firii» (adică să ne osârduim, să ne silim din
greu pentru a ne mântui). Atât în viața, cât și în învățătura lor, vedem
că nu ne îndeamnă la ceva exagerat în ce privește asprimea nivelului de
nevoință, adică al ascezei. Rămân însă fideli principiului că trebuie
să ne silim. «Ce este monahul?», se întreabă sfântul Ioan Scărarul. Și
tot el răspunde: «un neobosit silitor al firii». Îmi amintesc că aceasta
era definiția pe care o oferea și veșnicul întru pomenire gheronda
nostru, adăugând și cuvântul «neîncetat».
Nu întrezărim nici o formă de exagerare
la acești doi luminători ai lumii. Sfântul Ioan se hrănea cu toate
mâncărurile din meniul obișnuit al unui monah. Nu făcea vreo asceză
severă sau extremă, așa cum făceau unii părinți, care fie se hrăneau
numai cu ierburi sau pâine uscată, fie nu dormeau aproape deloc.
Și atunci în ce constă «silința» pe care
ne-o recomandă? Pentru că tocmai asta trebuie să ne preocupe pe noi.
Părinții, fie că erau asceți în sensul strict al cuvântului, fie că
trăiau în obște, erau cu toții de acord că monahul trebuie să fie «un
neobosit silitor al firii». Silința nu înseamnă că să faci lucruri
extreme, care de altfel sunt și greu de înfăptuit, mai ales în cazul
celor slabi cu trupul, ci se referă la universul lăuntric, la curăția
conștiinței. Dacă vom fi atenți, vom observa că în asta constă de fapt
silința în concepția celor doi sfinți părinți amintiți mai sus.
Avva Dorotei, referindu-se la problema
curiozității, a păzirii canoanelor și poruncilor părinților noștri
spirituali, accentuează importanța atenției minții. Iată ce zice: dacă
te îndeamnă gândul să cercetezi din curiozitate ce conține cutare lucru,
să-ți impui ție însuți: nu, nu-l voi cerceta. Iar dacă îți șoptește:
ascultă ce vorbesc frații între ei, să răspunzi ferm: nu, fiindcă nu
mi-e de folos.
De altfel, și Iisus ne recomandă același
lucru: să fim atenți la gânduri, pentru că prin ele intră cel viclean și
acolo se dă lupta cea mai mare. De aceea, în Vechiul Testament suntem
îndemnați astfel: «păzește-ți inima mai mult decât orice, căci din ea
țâșnește viața» (Pilde 4, 23). «Că iată, moartea intră pe ferestrele
noastre» (Ier. 9, 21), adică prin simțuri. Îndemnul «păzește-ți inima
mai mult decât orice» este mai mult decât actual în zilele noastre,
reprezentând cheia adevăratei spiritualități. Ambii sfinți părinți
subliniază acest lucru, fără să exagereze câtuși de puțin. Deci, dacă ne
vom păzi inima de gânduri viclene, vom reuși să ne atingem scopul, fără
să recurgem la vreo formă de exagerare. Putem, fiecare în mediul social
în care trăiește, să ne curățim inima și să ajungem la iluminare prin
introvertire și prin devotament față de acribie. Astfel, vom reuși noi,
cei slabi și săraci în mijloace, să dobândim mila Domnului. Așadar
concentrați-vă asupra atenției și a introvertirii. Păziți-vă mintea,
căci de acolo provin – sub formă de imagini – toate ispitele celui
viclean. Dacă vom fi atenți și ne vom controla gândurile, atunci ne vom
putea numi monahi adevărați. Deci să ne întrarmăm cu tăcerea.
«Auzi-voi ce-mi va grăi mie Domnul
Dumnezeu», zice psalmistul David. Deși era și rege și judecător, totuși
proorocul David n-a omis acest tip de atenție, ci, dimpotrivă, își
controla gândurile și de șapte ori pe zi Îl lăuda, slăvea și binecuvânta
pe Dumnezeu. În general, așa cum reiese din psalmi, se afla într-o
continuă contemplație (cercetare de sine) și, deși, ca om, s-a întâmplat
să cadă de multe ori în păcate de moarte, totuși s-a învrednicit să fie
numit următor al Dumnezeirii, motiv pentru care Însuși Dumnezeu se
mândrește cu el: «aflat-am pe David bărbat după inima Mea» (Fapte 13,
22). Așadar David a reușit acest lucru nu numai printr-un mod de viață
înfrânat și auster, ci mai ales datorită introvertirii și controlului
minții.
Exemplul său trebuie să-l urmăm și noi,
monahii, căci acestea sunt elementele care trebuie să caracterizeze
viața noastră călugărească. Ne-am îndepărtat de zarva societății, de
grijile și sarcinile lumești, și am poposit în acest loc propice
curățirii, care ne oferă toate condițiile necesare progresului
duhovnicesc. De aceea, mai ales în această perioadă, apelez din nou la
bunăvoința voastră, rugându-vă din adâncul inimii: concentrați-vă asupra
interiorului vostru. Dacă veți face acest lucru, veți constata că veți
avea timp și pentru cele din afară. Nu vă grăbiți să-l judecați pe
aproapele vostru, ci luați aminte la cuvântul părintelui Dorotei, care
subliniază faptul că celui care se cercetează pe sine și este atent la
gândurile sale, la mintea și mersul său, nu-i mai rămâne timp să se
ocupe și de ceilalți. Astfel săvârșește numai binele și își intensifică
râvna, care favorizează apariția sentimentului fricii de Dumnezeu,
izvorul tuturor lucrurilor bune: «începutul înțelepciunii este frica de
Dumnezeu».
Amintiți-vă de acel avva care, întrebat
fiind de un frate mai tânăr: «ce-am pățit, părinte, de mi s-a învârtoșat
sufletul și nu se mai teme de Dumnezeu?», i-a răspuns astfel: «Încă nu
ai dobândit frica de Dumnezeu, fiindcă, dacă o dobândeai, chiar și dacă
chilia ta ar fi fost plină de viermi, tot nu te-ai fi îngrijorat».
Vedeți cât folos aduce frica de Dumnezeu dacă este cultivată?
Introvertirea, dimpreună cu frica de Dumnezeu duc spre desăvârșire.
Așadar, atât cât puteți, puneți strajă
gurii voastre, concentrați-vă asupra interiorului vostru, ca să puteți
vedea în ce stadiu vă aflați și ca să vă însoțească harul lui Dumnezeu,
astfel încât să spuneți și voi «auzi-voi ce va grăi întru mine Domnul
Dumnezeu» (Ps. 84, 8). Și oare ce va grăi Domnul în noi dacă Îi vom
permite acest lucru? Cu siguranță că ne va aminti de sfintele Sale
făgăduințe, de scopul pentru care a îmbrăcat trup omenesc, asumându-Și
sărăcia și neputința noastră, pentru a le așeza la loc de cinste.
De aceea, cu precădere astăzi, am vrut să
vă vorbesc despre acești doi părinți deosebiți, care reprezintă coloana
vertebrală a viețuirii monahale, adevărați povățuitori, care ne învață
prin exemplul și faptele lor ce trebuie să facem ca să nu rămânem goi.
Așadar să ne îndreptăm și noi atenția spre învățăturile lor. Dacă ne vom
concentra mintea asupra celor dinlăuntrul nostru, atunci vom putea
discerne gândurile bune de cele rele, și vom evita pericolul de a alunga
– din neatenție – gândurile cele bune și de a pierde răsplata mare ce
ni se cuvine. Fiindcă nu degeaba ne nevoim noi aici. Suntem însoțiți
peste tot de harul dumnezeiesc, prin care vom dobândi dreptatea cea
cerească. Tocmai ceea ce tuturor celor din afară le trezește sentimente
de groază, nouă, monahilor, ne provoacă plăcere și desfătare.
Iată ce spune sfântul Chiril al Ierusalimului în Catehezele
sale: «Atunci când vezi în sufletele tinere porniri opuse celor
răspândite în lume, te gândești automat la Cel care le-a sădit această
înclinație. Când vezi oameni tineri care renunță la plăcere, la ambiții,
la confort, la bogății, la slavă, optând pentru opusurile acestora,
adică pentru cruce, pentru calea strâmtă și dureroasă, realizezi că
acolo este prezent harul, care desăvârșește această măreție».
Continuarea aici: Despre atenție și introvertire (Pomenirea sfinților Dorotei și Ioan Scărarul)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu