Transmiterea păcatului de la părinți la urmași este o realitate
omenească valabilă și în afară Bisericii și în Biserică. Dar avem nevoie
să cunoaștem învățătura ortodoxă despre păcat.
În ortodoxie, Sfinții Părinți deosebesc „păcatul firii”, care este
ireproșabil, de „păcatul voinței libere” care este reproșabil. Păcatul
firii, care locuiește în mădularele trupului nostru, cum spune Sfântul
Apostol Pavel (Rom. 7), este consecința păcatului voii libere a
protopărinților prin care omul s-a rupt interior de Dumnezeu crezând
că-și afirmă autonomia și libertatea. Dar n-a făcut decât să aleagă
moartea sufletului, pentru că viața adevărată a acestuia este „suflarea”
neîntreruptă a lui Dumnezeu. Ca urmare firea lui s-a corupt, s-a
îmbolnăvit, a devenit stricăcioasă și muritoare. Această stare a firii
căzute se transmite urmașilor. Se moștenește boala și nu vinovăția
pentru păcătele personale ale părinților. „S-a îmbolnăviţ firea prin
păcat datorită neascultării unuia, adică a lui Adam, astfel cei mulți au
devenit păcătoși nu ca unii care au încălcat porunca odată cu Adam, ci
ca unii ce s-au făcut părtași firii aceluia, căzute sub legea păcatului.
Așadar, precum s-a îmbolnăvit firea omului în Adam prin stricăciunea
neascultării și astfel au pătruns în ea patimile, la fel ea a fost
curățită din nou prin Hristos” (Sfântul Chiril al Alexandriei).
La fel și acum: firea pe care o primim de la părinți este firea
căzută, bolnavă. Și e cu atât mai bolnavă cu cât părinții și mai ales
bunicii noștri, dar și ceilalți strămoși cam până la a șaptea generație,
au păcătuit cu voia liberă și nu s-au pocăit pentru a obține iertarea
dumnezeiască, îmbolnăvind astfel firea pe care o moștenim. Această stare
bolnavă a firii e păcatul pe care-l moștenim și nu suntem vinovați
pentru el. Dar ne îngreunează viața pentru că astfel suntem mult mai
vulnerabili la păcatul cu voia. Desigur voia noastră liberă nu e cu
totul anihilată și putem alege să refuzăm păcatul cu voia și să alegem
altă cale decât cea moștenită. Dar nu ieșim de sub blestemul acesta fără
lucrarea directă a lui Dumnezeu în noi.
Diferența dintre moștenirea primită de cei ce se nasc în afară
Bisericii, fie înainte de Hristos, fie după, constă în neputința omului
de a ieși din robia „legii păcatului firii” în mod real și definitiv.
Omul poate primi și folosi harul lui Dumnezeu și în afară Bisericii
(vezi drepții și sfinții vechiului Testament), dar firea lui nu se
vindecă de stricăciune și de moarte decât în Hristos și prin Hristos.
Domnul a biruit legea păcatului în firea Lui umană, una cu El și prin
El. Prin Sfintele Taine ale Bisericii, prin Taina lui Hristos cap al
Bisericii Sale, Dumnezeu oferă omului spre împărtășire energiile
necreate ale bunătății Sale.
Aici avem iarăși două aspecte legate de distincția dintre firea și
voința omului. Prin energiile necreate, Dumnezeu lucrează restaurarea și
îndreptarea firii căzute în fiecare persoană care alege liber să se
împărtășească de ele după rânduiala așezată de însuși Domnul în Sfânta
Lui Biserică. Dar îndreptarea firii prin nașterea din nou și prin
lucrarea particulară a fiecărei Sfinte Taine, o lucrează Dumnezeu fără
participarea voinței omului așa cum omul beneficiază de darul vieții
primit prin naștere, dar nu participă cu propria voință la nașterea sa.
Omul vechi poate dori și poate cere viața cea nouă în Hristos, dar nu
și-o poate procura singur. O primește în dar. Abia apoi intervine
lucrarea voinței umane în sinergie (împreună lucrare) cu energia divină
necreată primită prin Taine pentru a dezvolta și rodi binele primit.
Dumnezeu oferă și lucrează în firea omului noua moștenire, omul primește
și valorifică personal moștenirea. Calitatea vieții veșnice a fiecărui
om depinde de participarea sa la lucrările dumnezeieșţi. Toți vom învia
și toți vom beneficia de nestricăciunea firii, dar cei ce refuză până în
sfârșit să lucreze cu voia proprie darurile „existenței veșnic bune” nu
se vor împărtăși, cu voia lor, de comuniune, de iubire cu Dumnezeu Cel
sigur Bun!
Să ne ferească Dumnezeu Cel mult milostiv de acest înfricoșat viitor chemându-ne pe toți la pocăința cea dătătoare de viață!
Maica Siluana
http://www.sfintiiarhangheli.ro/intrebari/20130610/nedumerirea-privind-mostenirea-pacatelor-de-la-parinti-si-stramosi
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
-
Mulțumesc tuturor celor care m-au ajutat! Am venit cu o rugăminte și mi-ați oferit o mână de ajutor, cu fapta, fizic, real! Vă mulțumesc...
-
Rugăciunile începătoare: În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, Amin. Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie ! Împăr...
-
Minunea Maicii Domnului O frumoasă priceasnă în cinstea Maicii Domnului spune așa: „Când plângeai sub Cruce/Maică-ndurerată,/Te-am prim...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu