Eee, să ne convertim! Să ne convertim! Copii, ăsta este păcatul cel mai
mare. De aici a început, de la interpretarea greşită a lui „ca” a
început tragedia noastră. Că Dumnezeu l-a făcut pe om să fie ca Dumnezeu, după chipul şi asemănarea Lui şi dracul a venit şi a zis: „Ca să fii ca Dumnezeu, trebuie să faci invers decât ţi-a zis El!”.
Și a comparat Eva ce a zis ispititorul cu ce a zis Dumnezeu
şi, gata, a apărut dezbinarea care s-a înrădăcinat în noi ca lege a
păcatului. Este greu de tot. Noi avem în trupul nostru un aparat, numit
creier, pe care îl folosim ca să trăim şi să gândim. El e foarte
complex şi capabil, gata oricând să gândească altceva, dar şi
conservator: păstrează tot ce a gândit vreodată. Acest depozit însă este
folosit, de multe ori, ca să scoatem din el răspunsuri gata făcute,
răspunsuri vechi la lucruri noi. Nu mai gândim, reacţionăm! Când vedem
ceva, reacţionăm, facem ce-am învăţat, ce-am „apucat”. Suntem nişte
apucaţi! Şi de ce? „C-aşa am apucat!” Şi dacă n-am apucat de la alţii,
am apucat de la mine. Am apucat să spun că e rău, aşa rămâne! De ce?
S-a creat o impresie şi s-au făcut nişte sinapse, nişte legături între
neuroni. E ca şi când ai avea o cărare într-un spaţiu verde. Toată
lumea o ia pe acolo, pe unde e cărarea. Dar dacă sapi bine şi faci
cărarea în altă parte, oamenii o iau tot pe unde a fost cărarea
cealaltă, nu vor să o ia pe asta. Că, de ce? El a apucat-o pe acolo şi
el vrea s-o apuce tot pe acolo! Nu contează că tu ai pus trandafiri. El
apucă prin trandafiri, nu ocoleşte nimic! Asta ne arată ceva despre
felul nostru de a fi. Or, în clipa în care îmi dau seama că felul în
care reacţionez şi gândesc şi trăiesc mă face nefericit, atunci eu
trebuie să iau o hotărâre, ca şi când aş muri. Nu mai fac lucrul acesta.
Şi când îţi vine să te compari cu cineva, zici: „Aoleu, mor dacă mai fac asta! Nu mai fac!”
Şi ne trebuie cam 30 de zile, 40 de zile, 40 e cifra cea mai bună, că e
rânduită şi de Dumnezeu, ca să dispară o deprindere proastă. Ca să
dezvăţăm un obicei de-al nostru ne trebuie 40 de zile de muncă serioasă.
Munca asta este antrenamentul pe care-l fac sportivii, este exerciţiul
pe care-l fac cei care au examene, este asceza pe care o practicăm noi,
creştinii. Asceza creştină, spunea un Părinte, nu-i decât un
antrenament de dobândire a „năravurilor” lui Dumnezeu, Care nu judecă, ci iubeşte, iartă, are îndelungă răbdare şi pedepseşte cu milă...
Când mă înfurii pe cineva, să nu mai reacţionez aşa cum am învăţat şi
apucat de la oameni şi de la fire, ci să-mi aduc aminte că am poruncă
să iert şi să încep să fac aşa cum zice Dumnezeu. Şi asta se
face cu postul, cu rugăciunea, cu dezlegările pe care le primim la
Sfânta Spovedanie, cu puterile pe care le primim prin sfintele slujbe.
Dacă te spovedeşti, dacă bei agheasmă, dacă ţii post, dacă faci
mătănii... Nu uitaţi, oameni buni, mătăniile şi închinăciunile sunt cele
mai puternice arme pe care ni le-a dat Dumnezeu în trupul nostru.
Rugăciunea nu înseamnă numai rugăciunea minţii. Aşa, bine zici, Doamne,
uite, să-ţi spun frăţioare, înainte de rugăciunea minţii, fă rugăciunea
trupului. Stai în genunchi, nu sta într-o rână, fă mătănii, fă
închinăciuni, şi apoi se adună mintea în trupşorul acesta şi dacă ne vin
gânduri multe, înseamnă că trupul n-a intrat în ritmicitatea lui ca să
ajute rugăciunea. Trupul ne ajută rugăciunea. Nu vă bazaţi pe sentimente la rugăciune. Ele sunt schimbătoare.
(Monahia Siluana Vlad, Meșteșugul Bucuriei - vol. 2, Editura Doxologia, 2009, p.197)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu