Marius Iordăchioaia
În antichitate cuvântul Evanghelie avea oarecum sensul pe care îl are
astăzi cel de Breaking News: Ştirea ştirilor! Cea pentru care se
întrerupe orice altă poveste, emisiune, preocupare! Cea pe care omenirea
o ascultă cu sufletul la gură: Marele Tsunami, Cutremur, Taifun, Summit
Cosmic etc. al istoriei omeneşti: Iisus e viu şi poate fi contactat! În
direct! Astăzi! Acum!
„Orice lucrare misionară stă la hotarul dintre biserică şi
ne-biserică, şi câteodată şi anti-biserică. Şi o astfel de lucrare de
obicei implică reproşuri de ambele părţi. Pentru oamenii de rând,
misionarul este un om prea obscurantist, fanatic. Pentru oamenii
bisericoşi el e prea deschis, extrem de tolerant şi liberal” (diac. Andrei Kuraev).
„Luaţi aminte, fraţilor, ca nu cumva în vreunul dintre voi să fie o
inimă vicleană întru necredinţă (a mimării credinţei, n. trad.), care
să vă îndepărteze de la Dumnezeul cel viu.”
(Evrei 3,12, Noul Testament, ediţia comentată a Mitropolitului Bartolomeu Anania)
Cu ani în urmă, am scris un articol şi l-am distribuit în
cel mai „liceu de liceu” din oraşul meu. Tema articolului era paradoxul
că în acea instituţie şcolară erau satanişti care aveau media 10 la
religie ortodoxă. Mai uimitoare decât subiectul propus au fost reacţiile
elevilor creştini practicanţi: nu e nimic anormal, Religia este un obiect de studiu ca oricare altul!!!
Nu pun în discuţie studierea religiei în şcoli:
indubitabil, e un lucru bun. Mai degrabă încerc să atrag atenţia asupra
felului în care se dăruieşte Evanghelia tinerilor în cadrul acestor ore.
Imaginaţi-vă, astfel, că la poarta cetăţii din Nain, convoiul funerar
este oprit nu de un Iisus a Cărui milă poate învia morţii, ci de unul
care ar fi produs doar o predică despre Înviere, un expozeu
teologico-moral. Cine ar mai fi fost socotit El? În nici un caz
Proorocul Cel Mare binevestit de Moise. Ci doar un fel de „profesor de
religie” al timpului Său.
Evanghelia nu este o poveste. Nici legendă ori mit fondator
al unei religii. În antichitate cuvântul Evanghelie avea oarecum sensul
pe care îl are astăzi cel de Breaking News: Ştirea ştirilor! Cea pentru
care se întrerupe orice altă poveste, emisiune, preocupare! Cea pe care
omenirea o ascultă cu sufletul la gură: Marele Tsunami, Cutremur,
Taifun, Summit Cosmic etc. al istoriei omeneşti: Iisus e viu şi poate fi
contactat! În direct! Astăzi! Acum! Dacă nu vă învârtoşaţi inimile! (Evrei 4, 7)Astăzi! Acum! Aşa bate, neîncetat,
clopotul duhovnicesc al Bisericii lui Hristos: astăzi, acum, dacă vă
veţi concentra să auziţi glasul Său, adică dacă nu vă veţi împietri
inimile prin indiferenţă sau ipocrizie (inimă vicleană) Îl puteţi
întâlni pe Iisus Cel Înviat! Căci ceea ce Evanghelia vesteşte, Biserica, prin Sfintele Taine, împlineşte!
„Radio-televiziunea lui Dumnezeu”
Întâlnirea cu Iisus începe în inimă. Căci o inimă care vrea
să-L audă desfundă urechile minţii de zgomotul propriilor gânduri şi al
lumii. Credinţa e la început un efort, o sforţare, de a-L auzi pe
Iisus, de a-I auzi glasul şi de a înţelege ce vrea El
să spună, ce anume vrea El să auzim şi să înţelegem. Un efort de
deschidere lăuntrică. E ca şi cum ai fi în grădina Sfântului Mormânt,
acum 2000 de ani, şi ai încerca să dai la o parte piatra de la intrare,
care, spun unii, că avea aproape 2 tone… Dar celui ce vrea să dea la o
parte piatra de mormânt din pieptul lui, ca să-L audă şi să-L vadă pe
Dumnezeu, este ajutat de Iisus însuşi să o facă. Şi astfel
experimentează dumnezeirea lui Iisus, puterea învierii Lui! Chiar
aceasta e întâlnirea intim revelatoare cu Hristos. Căci nimeni
nu-L cunoaşte pe Iisus, separat de puterea învierii Lui! Ci Îl cunoaşte
în însăşi lucrarea acestei puteri în propriul suflet, în propria înviere
sufletească! Nu există credinţă autentică acolo unde nu există ţâşnirea
„apelor vii” din inima celui ce a crezut şi „înverzirea” pustiului din
jurul acelei inimi, adică „viaţa” şi „lumea” acelei persoane. Iată de ce
n-am crezut niciodată în credinţa celor care nu manifestă
dragoste-de-fraţi (prima vârstă a iubirii lui Hristos, căci pe ea vrea
Iisus s-o auzim şi s-o înţelegem când ascultăm/vizionăm Evanghelia) şi, o
fărâmă măcar, de manifestare misionară spontană.
Pentru că evenimentul transmis, în direct de
„radio-televiziunea lui Dumnezeu”, Biserica, este acum în tine: în
inima, mintea şi, dacă te-ai împărtăşit cu Sfintele Taine, în trupul şi
sângele tău! Ai putea să taci? Doar dacă n-ai crezut…
Credinţa în Iisus Cel înviat, înviază sufletul!
Cutremură lumea lăuntrică şi deschide mormintele din cimitirul
păcatelor: al minţii, al inimii, al simţirii! Şi din toate iese
adevăratul nostru chip, pe care Harul, doar Harul, îl face să semene,
tot mai vădit, cu Iisus! Căci spune Sf. Simeon Noul-Teolog: În viaţa
viitoare creştinul nu va fi cercetat dacă s-a lepădat de lume pentru
iubirea lui Hristos sau dacă şi-a împărţit averile săracilor sau dacă a
postit, dacă a privegheat sau s-a rugat sau dacă a plâns şi s-a văitat
pentru păcatele sale sau dacă a făcut vreun alt bine în acestă viaţă, ci
va fi cercetat cu atenţie dacă are vreo asemănare cu Hristos, aşa cum
are fiul cu tatăl său.
Naturalismul „gibsonian” al Evangheliei
De aceea, cred din toată inima că o oră de religie trebuie
să fie un pelerinaj lăuntric în Biserică, în Odaia de Sus, unde Maica
Domnului şi apostolii se roagă ca Iisus să vină iar, trecând prin zidul
ortodoxiei la care şi un satanist poate avea media 10.
Cred că fiecare oră de religie trebuie să fie întâlnirea
lui Iisus Cel Înviat cu o clasă de tineri din Nain. Şi, neîndoielnic că
aşa ar fi, dacă noi, Biserica de aici şi acum, am fi, asemenea Bisericii
cereşti, o mamă care plânge după tinerii de azi, ca mama tânărului din
Nain după fiul său. Căci în lacrimile ei e plânsul lui Dumnezeu….
Ca o adăugire la cele spuse mai sus şi ca o sugestie spre
adevăratele motive ale anemicului şi ne-ortodoxului misionarism al
credinţei noastre de azi, aduc câteva observaţii ale Păr. Diac. Andrei
Kuraev prilejuite de filmul lui Mel Gibson, Patimile lui Hristos. Un film care, este important s-o specificăm, nu i-a plăcut părintelui. Şi totuşi:
„Urmărind discuţiile legate de acest film, încă o dată mă
uimeşte măsura până la care au ajuns unii oameni ai Bisericii, care au
reuşit să cultive o extraordinară lipsă de curiozitate, indiferentism
misionar faţă de oameni şi pretenţia de a se considera înduhovniciţi.
În una din emisiunile ortodoxe televizate realizate la Moscova, filmul
lui Gibson a fost analizat de trei egumeni. Toţi trei, cu aceeaşi
evlavie şi în mod egal susţineau că noi avem icoane şi nu ne mai trebuie absolut nimic.
Autorii emisiunii însă au fixat o cameră video la ieşirea din
cinematograf. Şi se putea constata cât de mare era contrastul dintre
acele glasuri binevoitoare arbitrare ale părinţilor egumeni
(care aveau părerile lor, cu toate că nu vizionaseră niciodată filmul)
şi feţele oamenilor care ieşeau din cinematograf… Fetele educate la Fabrica de Stele (un fel de Românii au talent
de la noi), fete al căror vis al vieţii este să ajungă pe ecran, de
îndată îşi întorceau capul din faţa camerelor de luat vederi, refuzând
orice interviu şi, plângând, se retrăgeau în linişte în spate.
(…) Acest film, mai întâi de toate, este o demascare a grosolăniei
noastre. Mulţimea oamenilor nu vor înţelege niciodată Evanghelia, dacă
grosolănia lor nu va fi spartă de naturalismul lui Gibson.” (Filmul: restartare prin teologie, Ed. Reîntregirea, 2005)
Cred că e nevoie de naturalismul „gibsonian” al Evangheliei
ca să spargă nu numai grosolănia mulţimilor de oameni faţă de Iisus
Hristos şi Jertfa Lui mântuitoare, ci şi pe a noastră, a evlavioşilor,
bisericoşilor şi „înduhovniciţilor” faţă de ei şi de mântuirea lor.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
-
Mulțumesc tuturor celor care m-au ajutat! Am venit cu o rugăminte și mi-ați oferit o mână de ajutor, cu fapta, fizic, real! Vă mulțumesc...
-
Rugăciunile începătoare: În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, Amin. Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie ! Împăr...
-
Minunea Maicii Domnului O frumoasă priceasnă în cinstea Maicii Domnului spune așa: „Când plângeai sub Cruce/Maică-ndurerată,/Te-am prim...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu