Am spus că Sfântul Duh este şi Mângâietor. Acest cuvânt, în limba greacă [Paráklitos]
este destul de complex. Înseamnă „cel care aduce mângâiere, cel care dă
putere, cel care dă bucurie”, şi toate aceste trei caracteristici sunt
deopotrivă de importante. Este Mângâietorul, Cel Care aduce mângâiere
celor care pot spune dimpreună cu Apostolul Pavel: „pentru mine viaţa
este Hristos şi moartea un câştig” – pentru mine viaţa este Hristos,
fără Hristos nu există viaţă şi, de aceea, moartea e un câştig (Filipeni
1, 21 şi Romani 7, 24). Îi mângâie pe cei care sunt în stare să
înţeleagă că sunt orfani – starea de orfani se datorează absenţei lui
Hristos din cele văzute ale lumii şi faptului că prezenţa Lui nu mai are
concreteţea pe care o avea pe când se afla în mijlocul Ucenicilor Săi,
în timpul vieţii Sale pământeşti. Suntem orfani, oricât de aproape de
noi ar fi Hristos, oricât de mult ne-am fi unit cu El. Atât timp cât
procesul acesta încă nu s-a încheiat, atât timp cât Biserica şi omenirea
nu au devenit în mod real, esenţial şi adevărat Hristosul universal,
există în noi un dor şi o tânguire, precum şi un sentiment că suntem
orfani şi că avem nevoie de cineva care să fie alături de noi, să ne
mângâie, să ne dea curaj, să ne întărească. Şi, într-adevăr, Duhul Sfânt
este Cel Care dă din belşug putere: putere să îndurăm condiţia noastră
de orfani; putere să trăim în lume, unde am fost trimişi în numele lui
Hristos, câtă vreme noi suntem atât de departe de ceea ce, întru El, ne
dă putere să trăim în lume, deşi am fost chemaţi să fim în El, fără ca
în acelaşi timp să fim şi în afara Lui. Există în noi o contradicţie
dureroasă, un simţământ jalnic că facem parte concomitent din două lumi,
câtă vreme ar fi trebuit să reunim în noi aceste două lumi, aşa cum
le-a reunit Hristos.
În acelaşi timp, însă, Sfântul Duh este
această Persoană Care aduce bucuria: bucuria cunoaşterii lui Hristos,
bucuria participării la viaţa lui Dumnezeu, bucuria de a fi om viu
tocmai datorită Duhului Sfânt. Aşadar, în felul acesta, simţim prezenţa
Duhului Sfânt, dacă suntem destul de creştini încât să avem conştiinţa
absenţei (relative, dar în acelaşi timp reale) a lui Hristos; dacă
suntem destul de creştini încât să dorim garanţia pe care nu o avem, dar
la care am fost chemaţi. Duhul Sfânt este Cel Care ne va da puterea să
îndurăm fiecare încercare – şi încercările vor fi multe şi diverse – şi,
deşi suntem orfani şi supuşi ispitelor, să ne bucurăm aşa cum Apostolul
Pavel ştia să se bucure în mijlocul prigoanelor, chinurilor, foamei şi
fricii. Duhul Sfânt este Cel Care ne va arăta ce este al lui Hristos –
adică învăţătura Lui şi, încă mai mult, cunoaşterea lui Dumnezeu,
cunoaşterea Tatălui. În ultimele Lui cuvinte, Hristos spune,
adresându-Se lui Dumnezeu-Tatăl: „Şi le-am făcut cunoscut numele Tău”
(Ioan 17, 26). Şi dacă citiţi cu atenţie acest fragment, veţi vedea că
numele lui Dumnezeu este Dragoste, Adevăr, Viaţă – însă toate acestea
trebuie să fie înţelese, trebuie să fie arătate. Şi Hristos, vorbind
Tatălui, spune: „toate ale Mele sunt ale Tale şi ale Tale sunt ale Mele”
(Ioan 17, 10). Astfel, Duhul Sfânt, descoperindu-ne ce este Hristos, ne
descoperă adâncimile dumnezeirii.
Apostolul Pavel spune că va veni vremea
când vom cunoaşte aşa cum noi am fost cunoscuţi. Acest lucru începe încă
de acum. Şi în acest sens, Duhul Sfânt este, tot El, semnul lumii ce va
să fie vie, al vremii ce va să vie.
Am spus de mai multe ori că Sfârşitul,
într-un anume sens, a şi avut loc încă de când Hristos a venit în lume
prin întruparea Sa; şi, în acelaşi timp, sfârşitul este încă înaintea
noastră, îl aşteptăm. Însă între cele două veniri ale lui Hristos, între
smerenia primei veniri şi slava celei de-a doua, există o creştere
continuă în cunoaşterea lui Dumnezeu cu inima, cu mintea (nous)
şi cu întreaga existenţă a fiecărui creştin. Şi această cunoaştere nu
este o cunoaştere care poate fi câştigată din cele ale lumii acesteia,
ci o primim de la Însuşi Dumnezeu. Are dimensiunea veşniciei. Are
dimensiunea vremii care va să vie. Are dimensiunea deplinătăţii celei de
pe urmă şi celei mai îndepărtate. Duhul Sfânt este semnul că veşnicia
se revarsă precum o cascadă în timp şi că timpul este îmbibat de
veşnicie. Ca să folosesc expresia lui Olivier Clement: „când vorbim
despre timp acum, ne întemeiem pe dogma de la Calcedon care a adeverit
că Dumnezeu şi Omul sunt acum una în Hristos”. La fel – însă prin
analogie –, în măsura în care timpul este mai plin de veşnicie, în
aceeaşi măsură şi veşnicia îmbrăţişează timpul. Veşnicia şi timpul sunt
acum unite indisolubil în chip nevăzut, încă dinainte de venirea lui
Hristos şi de darea Duhului Sfânt la Cincizecime. Duhul Sfânt este Duhul
Adevărului, Care ne revelează pe Hristos ca Adevăr şi care ne îngăduire
să distingem Adevărul, în măsura în care Adevărul poate fi exprimat
prin cuvinte în Sfânta Scriptură.
Potrivit experienţei noastre, deosebirea
duhului este, probabil, după dragoste, cel mai mare dar făcut de
Dumnezeu omului. Şi din pricina faptului că Duhul Sfânt ne uneşte cu
Domnul nostru Iisus Hristos în acest chip de negrăit şi minunat, ne
poate şi învăţa să Îl numim pe Dumnezeul cerului „Tată”, „Tată al
nostru”. Poate să împlinească acest lucru tocmai datorită unităţii pe
care Duhul o plineşte între noi şi Hristos, datorită unei unităţi care
ne călăuzeşte treptat la timpul în care omenirea va fi ajuns la măsură
vârstei ei, când fiecare dintre noi va fi ajuns la măsura maturităţii la
care a fost chemat să ajungă şi când noi toţi, uniţi întru Hristos şi
plini de Duhul Sfânt, vom fi devenit ceea ce Sfântul Irineu de Lyon
numeşte „Totus Christus”, Hristos deplin, despre Care vorbeşte şi Sfântul Ignatie al Antiohiei încă din primul veac. Şi când vom fi devenit „Totus Christus”,
atunci, dimpreună cu Fiul Unul Născut al lui Dumnezeu, vom fi devenit
şi noi – şi acesta este probabil cel mai îndrăzneţ cuvânt al Sfântului
Irineu – fiu unul născut al lui Dumnezeu.
(Anthony Bloom, «Η εν Θεώ ζωή μας» [„Viaţa noastră în Hristos”], ed. Εν πλω, pp. 29-35)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu