Cristina Sturzu
Când suntem răniţi de atitudinea sau fapta cuiva, avem o serie de
reacţii de apărare prin care căutăm să ne protejăm de durere. Sunt
reacţii deprinse încă din fragedă pruncie, când o rană era un atentat la
supravieţuirea însăşi, iar durerea resimţită ne părea mortală.
Durerea provocată de ceilalţi ne direcţionează automat, ca un macaz, pe
un drum cu mai multe staţii a cărui destinaţie finală este o
fortăreaţă. Dincolo de zidurile acestei fortăreţe noi credem, sau, mai
bine zis, copilul credea că nu mai poate fi rănit pentru că nu mai
suntem atât de vulnerabili. Suntem invincibili, ca piatra.
Prima staţie pe acest drum e aceea în care dăm vina pe cel care ne-a
rănit. Ne orientăm întreaga energie spre fapta reprobabilă de care poate
că nici nu-l credeam în stare pe celălalt (că am fi fost mai vigilenţi,
nu-i aşa?!) şi trăim furia gândului „cum a putut să-mi facă aşa ceva?“,
care se derulează în mintea noastră ca zgomotul monoton al roţilor de
tren, într-un ritm sacadat şi repetitiv.
A doua staţie în care oprim e aceea în care hotărâm automat că avem
dreptate şi e datoria noastră să ne apărăm această dreptate. În
definitiv, celălalt a greşit şi trebuie să ne dea socoteală pentru
ofensa adusă.
A treia staţie e deja disperarea cu norul gândurilor de răzbunare pe
care poate că nu le punem în aplicare pentru că suntem buni creştini.
În a patra staţie descoperim că suntem prea mândri să cedăm. De ce am
ceda, când avem dreptate?! Asta ar însemna să pierdem o bătălie. Aşa că
preferăm să ajungem la destinaţie, în staţia resentimentelor, o staţie
în care, invariabil, sufletul nostru, încărcat cu ele, se întunecă şi se
slăbeşte, şi unde credeam că vom deveni invincibili descoperim că
ajungem mai înăspriţi. Şi într-o primă fază, chiar confundăm împietrirea
inimii cu tăria de caracter, crezându-ne deci mai puternici. Este un
drum urât, dar e singurul pe care-l cunoaştem şi l-am repetat de multe
ori în viaţa noastră.
Nu aşteptaţi să vă copleşească sentimentul iertării
Vine însă momentul în care acest drum nu ni se mai pare o soluţie.
Începem să conştientizăm că deşi avem satisfacţia de a fi fost mai tari
şi ne-am făcut dreptate, totuşi asta nu prea ne foloseşte. Şi începem să
ne gândim la iertare. A ierta pe cineva care ne-a rănit e unul dintre
cele mai dificile lucruri pe care îl avem de făcut. Chiar dacă înţelegem
importanţa iertării, chiar dacă ştim şi vedem pe propria piele că
resentimentele ne erodează fiinţa tocmai din miezul ei, totuşi a ierta e
uneori chiar imposibil. Şi de multe ori această imposibilitate e dată
şi de o percepţie neclară ori distorsionată a ceea ce ar însemna
iertarea. Există multe informaţii cu privire la iertare şi la importanţa
ei, dar să vedem şi câteva idei referitoare la ce nu este iertarea.
Mai întâi, să înţelegem că iertarea nu este un sentiment. Dacă
aşteptaţi să simţiţi cum vă copleşeşte sentimentul iertării pentru a-l
ierta pe cel ce v-a rănit, să ştiţi că nu se va întâmpla acest lucru.
Iertarea nu e nici sentiment şi nu e nici un simplu act de voinţă, ci un
proces îndelungat, e de învăţat a apuca pe un alt drum în prezenţa
durerii.
Apoi, avem de reţinut că a ierta nu înseamnă că nu ne doare ori că n-am
fost răniţi. Afişarea unei mimici angelice în vreme ce sufletul nostru
moare în interior nu e iertare. Dacă suntem atenţi la viaţa
Mântuitorului, vom vedea că Acesta nu e ceea ce s-ar zice un prefăcut.
El a lăcrimat (Ioan 11, 35) şi S-a întristat (Matei 26, 38). A fi
creştin nu înseamnă a nega că te doare că altcineva, prin alegerile sale
cel puţin neatente, dacă nu chiar intenţionat agresive, ţi-a trădat
încrederea, ţi-a rănit sufletul, te-a lovit. Şi ai nevoie să recunoşti
această rană cauzată de cineva. A ierta nu înseamnă a spune că ce a
făcut acea persoană este în regulă. Multe persoane resping iertarea
pentru că seamănă din depărtare cu a rămâne ofensat. Natura noastră
umană vrea ca cel care ne-a rănit să sufere. Iertarea nu înseamnă să
pretindem că e minunat ce ni s-a făcut.
Iertarea nu e un eveniment care se întâmplă doar o dată în viaţă
Iertarea nu înseamnă să avem automat încredere în persoana care ne-a
greşit. Sau, mai bine zis, putem avea deplină încredere că ne-ar putea
răni din nou. După o trădare, încrederea se va recâştiga în timp, ca
urmare a recunoaşterii greşelii şi a actelor reparatorii, nu e un drept
pe care-l acordăm ofensatorului. Iertarea nu înseamnă că acea persoană
va intra necondiţionat înapoi în viaţa sau inima noastră, de ca şi cum
nimic nu s-ar fi întâmplat. Ba chiar s-ar putea foarte bine să nu se mai
restabilească relaţia de încredere ori de prietenie. Pot exista
persoane pe care le-am iertat dar tot nu mai avem încredere în ele
datorită perpetuării aceluiaşi mod de viaţă sau comportament care a dus
şi iniţial la apariţia situaţiei neplăcute. Cineva căruia îi pare rău cu
adevărat de ofensa pe care ne-a adus-o nu va face remarci cu privire la
obligaţia creştinului de a ierta şi nici nu va căuta să-şi justifice
vina prin a ne face pe noi să ne simţim vinovaţi, ci acceptă
responsabilitatea pentru ofensa adusă şi acceptă şi consecinţele
alegerilor nefericite.
Un penultim aspect cu privire la ce nu este iertarea se referă la
responsabilitate. Iertarea nu înseamnă că cel care a greşit nu mai e
responsabil pentru fapta făcută şi că nu-şi va mai plăti datoria. Nu
înseamnă lipsă de iubire a lăsa pe cineva să suporte consecinţele
faptelor sale. Dimpotrivă, poate fi un gest de iubire mai profundă,
pentru că îl poate duce pe cel care a adus ofensa la pocăinţă, la
întoarcere de pe o cale vătămătoare şi pentru alţii, dar şi pentru el.
Tolerarea unui soţ cu un comportament abuziv căruia aparent îi pare rău
de ce a făcut, dar în continuare se poartă la fel nu-l va ajuta pe
acesta să facă vreo schimbare benefică în viaţa lui. În acest caz, o
atitudine fermă de ferire din raza de acţiune până la semne reale de
schimbare a vieţii abuzatorului este mai indicată pentru binele tuturor
celor implicaţi.
În acelaşi timp, nu uitaţi că iertarea nu e un eveniment care se
întâmplă doar o dată în viaţă. Cei care ne sunt aproape pot să ne
rănească în mod repetat, iar acest lucru ne va duce în situaţia de a
învăţa cum să iertăm de mai multe ori.
Cea mai bună cale spre iertare e să recunoaştem că noi avem nevoie de
ea. Să fim oneşti cu noi şi cu Domnul, indiferent cât de furioşi am fi.
Să-L rugăm să ne lumineze pentru a vedea perspectivele nesănătoase pe
care le avem cu privire la iertare. Arătându-ne lui Dumnezeu în durerile
noastre, în rănile noastre, provocate de noi înşine sau de cei din jur,
vom fi din ce în ce mai capabili să discernem ce este şi ce nu este
iertarea. Zidurile vor cădea, iar noi nu vom mai fi împietriţi şi
imposibil de rănit, ci dimpotrivă, mai vulnerabili poate, doar că nu vom
mai trăi singuri durerea, ci cu El. Iar El este puterea, tăria şi
ajutorul nostru, El e cetatea noastră de scăpare şi El e Cel care ne
ţine în viaţă pentru că El este Viaţa.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
-
Mulțumesc tuturor celor care m-au ajutat! Am venit cu o rugăminte și mi-ați oferit o mână de ajutor, cu fapta, fizic, real! Vă mulțumesc...
-
Rugăciunile începătoare: În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, Amin. Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie ! Împăr...
-
Minunea Maicii Domnului O frumoasă priceasnă în cinstea Maicii Domnului spune așa: „Când plângeai sub Cruce/Maică-ndurerată,/Te-am prim...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu