Arhim. Teofil Tia
Pentru început ne vom ocupa de imaginile false ale lui Dumnezeu existente în subconştientul contemporanilor noştri,
imagini frecvent întâlnite de către psihologi, psihoterapeuţi şi preoţi
în activitatea lor. Pe lângă „dumnezeul pedepsitor”, şi „dumnezeul
morţii”, sunt des întâlnite imaginile unui „dumnezeu contabil” şi ale
unui „dumnezeu al eficienţei” (care pretinde eficienţă). Au fost de
asemenea întâlnite imaginile unui „dumnezeu înşelător”, „dumnezeu tiran”
sau dumnezeu „dispreţuitor de oameni”. Toate aceste imagini sunt
corelate celei de „Dumnezeu aspru judecător” care pune permanent la
încercare oamenii, îi pedepseşte pentru păcatele lor prin tot felul de
suferinţe pe acest pământ, iar pentru lumea de dincolo conturează
perspectiva unei veşnice osânde.
Configurarea în mintea multora a imaginii unui Dumnezeu care
pedepseşte în mod răzbunător este imputabilă unei doctrine a mântuirii
patronată de logica dreptăţii punitive. „Ordinea tulburată de om prin
revolta lui păcătoasă împotriva lui Dumnezeu poate fi restabilită numai
graţie unei pedepse corespunzătoare”. În logica păcat-pedeapsă a
doctrinei „satisfacţiei” din teologia romano-catolică – de exemplu –
pedepsirea devine modul de restabilire a ordinii ontologice, prin
intermediul căreia fiecăruia îi vine dat ceea ce merită.
Această idee despre Dumnezeu, specifică soteriologiei catolice, a
fost însuşită de cultura occidentală secularizată. Doctrina
„satisfacţiei” este complet străină de soteriologia ortodoxă. În
Ortodoxie tronează imaginea unui Dumnezeu definit de părintele Siluan
Athonitul drept „iubirea care nu ne poate refuza nimic”. Cu toate
acestea, imaginea unui Dumnezeu pedepsitor a pătruns şi în spaţiul
ortodox, odată cu însuşirea de acesta a culturii occidentale
secularizate. Presiunea acestui tip de cultură asupra celei locale,
est-europene a fost atât de puternică încât a ieşit biruitoare asupra
vechii culturi orientale în care trona o imagine despre un Dumnezeu
„iubire” dezinteresată faţă de oameni.
În teologia romano-catolică contemporană este însă în act o schimbare fundamentală în paradigmele doctrinei mântuirii.
Actualmente soteriologia romano-catolică nu se mai fundamentează
pe o „dreptate” divină pedepsitoare şi răzbunătoare, ci este orientată
spre iubirea transformatoare, transfiguratoare şi creatoare a lui
Dumnezeu faţă de întreaga creaţie. Pentru că Iisus Hristos a
experimentat iubirea Tatălui până la moarte, El îi cheamă pe toţi
oamenii să iasă din spirala răzbunării, invitându-i să intre în „Împărăţia” în care este suverană iubirea.
Iubirea autentică nu ia în considerare principiul echivalenţei sau
al compensaţiei („Dau pentru ca să primesc în schimb”). Iubirea divină
nu este în mod simplu remunerativă, ci îl primeşte şi îl acceptă pe om
aşa cum el este. Dumnezeu va acţiona în virtutea iubirii sale infinite
chiar şi la judecata finală şi nu va ţine cont – pedepsind sau
răsplătind – doar de un trecut pietrificat în clipa morţii în mod
ireversibil. El va purifica pe oameni prin revelarea misterului său
intim, prin invitarea tuturor de a participa la iubirea sa divină.
Nu arareori situaţiile dificile, bolile, moartea, handicapul,
crizele de orice fel din viaţă sunt percepute şi interpretate de unii
oameni ca fiind efecte ale „dreptăţii punitive sau răzbunătoare” a lui Dumnezeu.
Când experienţele negative sunt înţelese şi interpretate în lumina
Dumnezeului-iubire, omul se poate întreba: Ce pot învăţa din această
experienţă traumatică din viaţa mea? Ce mesaj pot să trag din aceasta?
Sub acest aspect, „dreptatea necruţătoare” a lui Dumnezeu poate conţine
în sine un ajutor considerabil pentru a continua cu avânt drumul spre o
„viaţă abundentă”.
„viaţă abundentă”.
Trebuie deci să luăm în considerare toate aspectele vieţii noastre, chiar şi cele negative, în lumina imaginii globale a lui Dumnezeu ce se desprinde din revelaţia lui Dumnezeu.
Citind cu atenţie Sfânta Scriptură, nu ne este greu să desprindem din
Vechiul Testament o imagine despre un Dumnezeu Tată aspru, agresiv şi
violent, care pretinde evreilor să treacă prin ascuţişul săbiei pe toţi
locuitorii pământului Canaan, închinători la idoli. Pe de altă parte
însă, această imagine trebuie s-o corelăm celei neotestamentare,
conturate de Mântuitorul Iisus Hristos, care ne-a spus „ultimul cuvânt”
privitor la adevărata identitate a lui Dumnezeu Tatăl.
Imaginile demonice ale lui Dumnezeu se realizează şi se stabilizează atunci când – în mod absolut inconştient – sunt absolutizate emoţional anumite interpretări ale lui Dumnezeu,
astfel încât una dintre acestea ajunge să domine un individ, fără să
mai fie niciodată relativizată, integrată sau deschisă spre realitatea
complexă şi globală a autenticului Dumnezeu, Care este un Dumnezeu al
vieţii şi al iubirii. Ceea ce se experimentează în situaţiile dificile
din viaţa unui om este interpretat mai mult în baza sentimentului decât
al raţiunii.
Menţionăm acum că imaginea despre Dumnezeu poate fi rezultatul unei experienţe emotive, sau o simplă achiziţie intelectuală.
Prin educaţie religioasă, omul poate dobândi cunoştinţe despre
Dumnezeu, ajungând să cunoască multe lucruri despre El, dar aceasta nu
este o cunoaştere reală a Sa, întrucât constituie o simplă „instrucţie”
teoretică. Adevărata imagine despre Dumnezeu este cea dobândită în urma
unei experienţe emotive, adică a unor trăiri duhovniceşti. Chiar dacă un
om, din punct de vedere teoretic, acceptă şi mărturiseşte că Dumnezeu
este bun, drept, sfânt, iubitor, este posibil ca el să nu „creadă”
realmente acest lucru, întrucât mărturisirea lui nu este rezultatul unei
experienţe interioare, duhovniceşti. În acest caz, în momentul în care
omul se va confrunta cu o criză profundă în viaţă, imaginea teoretică
despre un Dumnezeu „bun” se va dizolva rapid, se va zgudui din temelii,
iar el va rămâne cu imaginea despre Dumnezeu dobândită în trecut, în
copilărie, în urma unor experienţe emotiv-sentimentale. Omul este minte
şi inimă, raţiune şi sentiment, şi acestea amândouă au câte un cuvânt
greu de spus în conturarea imaginii despre Dumnezeu a unui individ.
Cu facilitate se uită adeseori că diferitele imagini ale lui
Dumnezeu sunt doar nişte bucăţi din imensul şi grandiosul mozaic/icoană
reprezentându-l pe Dumnezeu, mozaic destinat să rămână pentru totdeauna
incomplet, întrucât însăşi existenţa veşnică a omului este un spaţiu de
continuă revelare a lui Dumnezeu omului, niciodată neajungându-se ca
omul, fiinţă creată, să cunoască exhaustiv Fiinţa necreată.
Dumnezeul care judecă şi pedepseşte
Imaginea demonică a lui „Dumnezeu care judecă şi pedepseşte”,
stăpâneşte din păcate în minţile şi simţirile multora. Este judecătorul
ameninţător pe care psihanalistul T. Moser în volumul său „Intoxicarea cu Dumnezeu” îl descrie astfel: „Noi trebuie să ne temem dar şi să-l iubim pe Dumnezeu”.
O şi mai agresivă imagine negativă despre Dumnezeu avem atunci când el este experimentat ca un Dumnezeu arbitrar, un despot care înainte de toate este imprevizibil,
condamnând fără motiv tot astfel cum oferă în mod arbitrar şi clemenţa
sa. Omul este deci la dispoziţia sa. Persoanele în această situaţie
reuşesc cu mare dificultate să se perceapă ca destinatari ai
promisiunilor biblice ale lui Dumnezeu şi de aceea au mare nevoie de
siguranţe şi certitudini rituale, cu care să poată să-l manipuleze pe
Dumnezeul cel capricios. În această situaţie, postul, rugăciunea, participarea la slujbe, constituie „tehnici” de manipulare a divinului.
Situaţia devine mai dificilă când persoanele persecutate de această imagine negativă a lui Dumnezeu se refugiază în aşa-zisa asceză negativă.
În radicala lor neîncredere faţă de Judecătorul cel nemilos ce nu
cunoaşte îndurarea, ce vrea să umilească păcătosul şi să-l facă să
plătească pentru păcatele sale, acest tip de persoane se pedepsesc pe
ele însele, gândind că astfel plătesc cu anticipaţie preţul cerut; o fac
pentru a putea continua să trăiască, pentru a evita loviturile lui
dureroase şi pedepsele sale crâncene: „Rămâi în angoasele şi depresiile
tale, perseverează în ele, nu te îngriji de cauzele lor. În faţa
tronului ceresc acestea vor conta ca pedeapsă deja realizată, vor fi
trecute în contul iertării tale”.
O altă modalitate pentru a se sustrage severului şi periculosului Dumnezeu judecător
este acela de a lua distanţele faţă de El. Dumnezeu este considerat de
acest tip de persoane un bătrân cu barba albă, care nu este cazul să fie
luat în serios. El a creat lumea, dar nu se mai îngrijeşte de lume, ci a
abandonat-o în voia pierdută a destinului. Nu demonstrează nici un fel
de atenţie nici faţă de oameni, nici faţă de mersul societăţii, astfel
încât devine justificată o stare de totală suspiciune: „Să ai încredere
doar în tine însuţi, dacă nu vrei să ajungi să te simţi înşelat şi
abandonat!”
O altă variantă a lui Dumnezeu este „Dumnezeul Tată sever şi omnipotent”,
care dispune după bunul său plac de fiii săi, în faţa căreia omul poate
doar să manifeste obedienţă. Spirala distructivă a auto-pedepsirii şi a
refuzului vieţii va putea fi înfrântă numai în momentul în care unilaterala
imagine a lui Dumnezeu cel crud care judecă va fi demascată ca demonică
şi substituită cu imaginile pozitive ale lui Dumnezeu din revelaţia
biblică. Mântuitorul relevă un tată milostiv care se
grăbeşte la întâlnirea cu fiul cel risipitor. Condiţie deci pentru
vindecare şi mântuire este credinţa că Dumnezeu vrea să vindece viaţa
omului în ciuda tuturor deficienţelor şi imperfecţiunilor, şi-i iartă
greşelile astfel ca el să poată reîncepe o nouă viaţă. omul trebuie să
se predea cu întreaga sa viaţă în mâinile Sale. În măsura în care, prin
intermediul credinţei, aceasta devine realitate, se va simţi eliberat şi
nu va mai avea nevoie să oscileze între auto-reproşuri distructive şi
pretenţii morale excesive.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu